سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجاب گوهر در صدف
پیامک های حجاب

بیانات رهبر انقلاب در مورد رعایت حجاب و عفاف

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش دشمن برای استفاده از نقاط ضعف تاکید کردند:‌ انسان در معرض آسیب قرار دارد و همه باید مراقب رفتار خود باشیم و بدانیم برخی مظاهرِ خودنمایی، بی تقوایی و رعایت نکردن حجاب و عفاف آثار مخرب و ماندگاری بر اخلاق و سیاست جامعه دارد و در این زمینه باید خود زنان، بیشتر مواظبت کنند.

 به گزارش انتخاب به نقل از دفتر رهبر معظم انقلاب، در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بانوی حیا و پاکدامنی،‌ حسینیه امام خمینی، سیراب از فضائل و مناقب کوثر نبوی شد.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تبریک روز تاریخی و فراموش نشدنی ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و گرامیداشت تقارن این روز با تولد امام خمینی (ره)، ابعاد مختلف زندگی حضرت فاطمه زهرا را الگوی جامعی از فضائل معرفی و خاطرنشان کردند:‌ نام گذاری امروز به نام روز زن، درسهای جاودانه ای برای همه خصوصاً بانوان و زنان کشور اسلامی ما دارد تا با آراستن خود به زیور تقوا، عفاف، دانش، شجاعت، ایستادگی، تربیت صحیح فرزند، و اهمیت دادن به خانواده، در راه و مسیر حضرت زهرا (س) حرکت کنند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه ذهن و کلام انسانی از بیان تمام فضیلت، درخشندگی، کبریاء و عظمت دخت گرامی پیامبر قاصر و عاجز است افزودند: با این وجود، کلام و زندگی آن بانوی بزرگوار و ائمه اطهار، از دسترس انسان خارج نیست بلکه بر خلاف الگوهایِ دروغینِ دنیایِ مادی، ائمه اطهار(ع)، مسیر و جهتِ صحیح حرکت و زندگی انسانها را نشان داده اند و خود بر قله این کمالات ایستاده اند و انسان را نیز دعوت به پیمودن این مسیر کرده اند.
 
ایشان همه جامعه خصوصاً بانوان را به پیمودن راه فضیلت های معنوی ائمه اطهار دعوت کردند و با مروری بر سوابق تاریخی حضور زنان در عرصه های مختلف مبارزه از زمان مشروطه تا پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی خاطرنشان کردند: این حضور مؤثر نشان می دهد زنان با حجاب کامل می توانند در این عرصه ها حضور یابند و باشجاعت به وظیفه خود عمل کنند که نمونه عینی آن، مادران بزرگوار شهدا هستند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای به تلاش دشمن برای استفاده از نقاط ضعف اشاره کردند و افزودند:‌ انسان در معرض آسیب قرار دارد و همه باید مراقب رفتار خود باشیم و بدانیم برخی مظاهرِ خودنمایی، بی تقوایی و رعایت نکردن حجاب و عفاف آثار مخرب و ماندگاری بر اخلاق و سیاست جامعه دارد و در این زمینه باید خود زنان، بیشتر مواظبت کنند.
 
رهبر انقلاب اسلامی، حجاب را موجب شخصیت زن و عاملی برای وقار و متانت او دانستند و تصریح کردند: ‌عفاف بانوان باعث افتخار ، ارزش گذاری و سنگین شدن آبرو و احترام زن در جامعه می شود به همین دلیل باید از اسلام به خاطر توجه به مسئله حجاب تشکر کرد.
 
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، شناخت و معرفت اهل بیت را نعمت بزرگ خداوند دانستند و خاطرنشان کردند: ستایشگری فضائل اهل بیت (ع) در قالب شعر و نثر نعمت دیگری است که مداحان باید قدر آن را بدانند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه معرفی فضایل معنوی اهل بیت، الگوسازی در جامعه است افزودند: اگر این حرکت با نیت خدایی و خالصانه در جامعه انجام شود کار متعالی و اثر گذاری خواهد بود به همین دلیل مداح باید ببیند بیان کدام منقبت و فضیلت موجب هدایت مخاطب و خضوع و خشوع دل مستمع در برابر خداوند می شود و او را برای حرکت در مسیر اهل بیت تشویق می کند.
 
ایشان کار جامعه مداحان را بیان حقیقت با استفاده از صدای خوش، آهنگ زیبا، در قالب شعر دانستند و تصریح کردند: استفاده از ترکیب چند هنر، تأثیر مضاعفی در ذهن مخاطب می گذارد لذا احتیاج به فکر و آموزش دارد.
 
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سطح بالای فهم، معرفت، بلوغ فکری، آگاهی و بصیرت آحاد جامعه خاطرنشان کردند: امروز توانایی های ایران اسلامی در عرصه های مختلف در جهان سراسر مادی می درخشد و مثل خورشید نورافشانی می کند و مداحان نیز باید با توجه به چنین فضایی، به مخاطب خود مطلب و شعر ارائه کند.
 
در ابتدای این دیدار، تعدادی از مداحان اهل بیت علیهم السلام سروده هایی در بیان شأن و عظمت دخت گرامی پیامبر اکرم، و نیز ذریّه ایشان حضرت امام خمینی (ره) قرائت کردند.


| یکشنبه 91/12/20 | | 1:45 عصر | | |

 سخنان مقام معظم رهبری در مورد زن

امروز هم سری دوم از سخنان مقام معظم رهبری رو برای شما گذاشتم.فقط اول از اون نتکته ای رو که لازم می دونم بگم این هست که کسانی که قصد دارند باز هم به این وبلاگ سر بزنند خودشان هر 2یا3روز بیایند.چون این وبلاگ تا بعد از 3روز به روز خواهد شد.تا قبل بنده خودم خبر می دادم ولی چون تعداد دوستان زیاد هست و من نمی تونم کامل اطلاع رسانی کنم از شما می خام که در صورت تمایل این کار رو انجام بدید.این رو هم بگم که ان شاءالله خبر بعدی و درواقع پست بعدی ما بررسی همایش دوم خرداد هست که قصد داریم به اون بپردازیم.و خواهش دیگری که از دوستان دارم این هست که اگر فرصت دارند مطالب قبلی این وبلاگ رو هم نگاهی بیاندازند.چون بعضی از دوستان سوالاتی می کنند یا حرف هایی می زنند که قبلا در پست های قبلی به این گونه بحث ها جواب داده شده است.از شما متشکرم.

عنوان:

عدم تنافی حجاب و عفاف با کسب علم

صاحب اثر:

مقام معظم رهبری

منبع:

روزنامه جمهوری اسلامی


تبلیغ نکنند که با حفظ حجاب، با حفظ عفت، با خانه‌دارى و با تربیت فرزند، انسان نمى‌تواند کسب علم کند.

عنوان:

عفاف رکن اصلی دفاع از زن

صاحب اثر:

مقام معظم رهبری

منبع:

زن از دیدگاه مقام معظم رهبری، صفحه 96-95


مساءله ى بعد، مساءله ى اهمیت دادن به عفاف در زن است . هر حرکتى که براى دفاع از زنان انجام مى گیرد، باید رکن اصلى آن رعایت عفاف زن باشد. همان طور که عرض کردم ، در غرب به خاطر این که به این نکته توجه نشد - یعنى مساءله ى عفت زنان مورد اهتمام قرار نگرفت و به آن اعتنایى نشد - کار به این بى بندو باریها کشید. نباید بگذارند عفت زن - که مهمترین عنصر براى شخصیت زن است - مورد بى اعتنایى قرار بگیرد. عفت در زن ، وسیله یى براى تعالى و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران ، حتّى در چشم خود مردان شهوتران و بى بندوبار است . عفت زن ، مایه ى احترام و شخصیت اوست .

عنوان:

فرهنگ برهنگی و فساد و مخالفت با فضایل و ارزش ها

صاحب اثر:

مقام معظم رهبری

منبع:

حدیث ولایت، جلد 3، صفحه 62


فرهنگ غرب، فرهنگ برنامه‌ریزى براى فساد انسان است، فرهنگ دشمنى و بغض با ارزشها و درخشندگیها و فضیلتهاى انسانى‌ است، فرهنگى است که همچون ابزار در اختیار خداوندان زور و زر و امپراتوران قدرت است. با این فرهنگ، درصددند نسل‌ بنى‌آدم را از همه‌ى فضایل انسانى تهى‌دست کنند و انسانها را به موجودات فاسد و مطیع و تسلیم و غافل از یاد خدا و معنویت‌ تبدیل کنند. منافع آنها، جز از طریق گسترش این فرهنگ تأمین نمى‌شود. این فرهنگ، برهنگى و اختلاط و امتزاج بى‌قید و شرط زن و مرد با هم است که یکى از پایه‌هاى اصلى فرهنگ غربى مى‌باشد و از روز اول، براى فساد انسانها و خروج انسانیت از دایره‌ى فضایل انسانى بنیانگذارى شد. آنها که دلشان براى انسانیت نسوخته است.

عنوان:

لکه دار شدن محیط ناب اسلامی با بی حجابی

صاحب اثر:

مقام معظم رهبری

منبع:

حدیث ولایت، جلد 3،صفحه 65-64


مردم ما باید چشم و گوش خود را باز کنند. برگشت به سمت فرهنگ فاسد و منحط غربى، در جامعه‌ى انقلابى و اسلامى ما محال‌ وممنوع است. ملت و مسؤولان انقلاب ما، ممکن نیست اجازه دهند تا مجددا رفتار و زندگى مردم به سمتى رود که فرهنگ فاسد غرب تزریق کرده‌بود و آن را بزور به این ملت تحمیل نموده‌بود.

کسانى‌که تاریخچه‌ى ورود بى‌حجابى و عریانى زنان در جامعه‌ى ما را که به‌وسیله‌ى خاندان شوم پهلوى انجام گرفت، خوانده‌اند و یا کسانى‌که سنشان اقتضا مى‌کند و آن‌روزها را دیده‌اند، مى‌دانند که چگونه بى‌حجابى و بى‌حدومرزى و اختلاط زن و مرد را به‌ داخل کشور وارد کردند و آن را به ملت تحمیل نمودند. ملت ما به آسانى این پدیده را نپذیرفت؛ ولى متأسفانه به‌دلیل گذشت دو سه نسل در زیر سایه‌ى سنگین و شوم خاندان پهلوى تا پیروزى انقلاب اسلامى، عده‌یى با این فرهنگ به‌دنیا آمدند و قبح آن را نفهمیدند و سلامت و صفاى محیط ناب اسلامى را در نیافتند. دستگاههاى تبلیغاتى ما هم، توان شناسایى عیوب فرهنگ غربى را به آنان نداشتند.

عنوان:

ماهیت آزادی غربی، قرار دادن زن به عنوان ابزار لذت جو یی مردان

صاحب اثر:

مقام معظم رهبری

منبع:

فرهنگ و تهاجم فرهنگی، صفحه 258-257


بساط آن‌چیزى که امروز به‌عنوان ((آزادى زن)) در دنیا و از سوى فرهنگ منحطّ غربى پهن‌شده‌است، برپایه‌ این است که زن را در معرض دید مرد قرار بدهند تا از او تمتّعات جنسى ببرند. مردان از آنها لذت ببرند و زنها وسیله‌ التذاذ مردان بشوند. این، آزادى زن‌ است؟ کسانى که در دنیاى جاهل و غافل و گمراه تمدن غربى ادعا مى‌کنند طرفدار حقوق بشرند، در حقیقت ستمگران به زن هستند.

عنوان:

مخالفت فرهنگ غرب با خویشتن داری جنسی

صاحب اثر:

مقام معظم رهبری

منبع:

حدیث ولایت ، جلد 9، صفحه 61


نقطه‌ى مقابل این، درست همان فرهنگ رومى حاکم بر امروز اروپاست. آنها با همه چیز کنار مى‌آیند، جز با دو، سه چیز؛ یکى از آنها - و شاید مهمترینش - حفظ این حالت حفاظ منضبط میان دو جنس زن و مرد است؛ یعنى خویشتندارى در مقابل چیزى که‌ به آن آزادى جنسى گفته مى‌شود. در مقابل این، بشدت سرسختند؛ هر کار دیگرى بکنند، مهم نیست. از نظر آنها کسى مرتجع‌ است که روى این مسأله تکیه بکند. اگر در کشورى، زنان با یک حدودى از مردان مجزا شدند، این مى‌شود خلاف تمدن! راست‌ هم مى‌گویند؛ تمدن آنها که بر ویرانه‌هاى همان تمدن رومى بنا شده، چیزى جز این نیست؛ اما این از لحاظ ارزشى غلط است؛ عکسش درست است.

عنوان:

مد گرایی ریشه بد حجابی و فساد

صاحب اثر:

مقام معظم رهبری

منبع:

حدیث ولایت، جلد 6، صفحه 143-142


نظر من، آن چیزى که امروز مجموعه‌ى شما و هر مجموعه‌یى از زنان - که در شکلها و با هدفهاى مختلف کار مى‌کنند - برعهده‌ دارند، این است که باور غلطى را که فرهنگ غربى و اروپایى در این دهها سال اخیر در ذهن زن ایرانى وارد کرده است، بزداید. البته باور غلطى هم در گذشته بوده است؛ یعنى گرایش به برخى از شکلهاى غلط مصرف و تجمل، از گذشته هم وجود داشته‌ است. با ورود فرهنگ اروپایى، این مدگرایى و نوگرایى در مصرف، به شکل عجیبى تشدید شد. این، محاسبه‌شده و پیش‌بینى‌شده‌ بود. سردمداران سیاستهاى غربى - که غالبا صهیونیستها و استعمارگران بودند - به قصدى و با نیتى این کار را کردند. این باورهاى‌ غلط را باید بزدایید؛ و این نمى‌شود، مگر با ارایه‌ى بحثها و کارهاى اسلامى. اگر این کار بشود، ریشه‌ى این مشکلاتى که گاهى‌ اوقات مطرح مى‌شود - بدحجابى و رواج فساد و فحشا و این چیزها - به خودى خود کنده خواهد شد. اینها غالبا معلولند؛ علل، همان باورها و فرهنگها هستند که باید روى آنها کار بشود.

عنوان:

نقش صهیو نیسم در اشاعه فساد و فحشاء

صاحب اثر:

مقام معظم رهبری

منبع:

حدیث ولایت، جلد 3 ، صفحه 62


تشکیلات صهیونیستى، براى فساد نسل بشر، از حدود صد و پنجاه سال پیش، شروع به برنامه‌ریزى و اشاعه‌ى فساد و فحشا کرده‌اند. آنها زنها را از عفت بشرى خارج ساختند؛ به طورى که حتّى زنهاى اروپا و امریکا هم، به شدتِ پنجاه سال اخیر دچار فحشا و فساد و دورى از فضایل انسانى نبوده‌اند! زنان کشورهاى اسلامى و دیگر کشورهاى دور دست که جاى خود دارد. همچنین مردها را به فساد و راحت‌طلبى و تنبلى و عشرت‌جویى و مصرف‌گرایى کشاندند و به قبول وضع زندگى حیوانى وا داشتند.

عنوان:

همیاری زن و مرد در جامعه با حفظ حجاب

صاحب اثر:

مقام معظم رهبری

منبع:

چشمه نور، صفحه 266


در مکتب اسلام، حفاظ و حجابى بین زن و مرد وجود دارد. این به معناى آن نیست که زنان، عالم جداگانه‌یى غیر از عالم مردان‌ دارند؛ نه، زنان و مردان در جامعه و در محیط کار، با هم زندگى مى‌کنند؛ همه جا با هم سر و کار دارند؛ مشکلات اجتماعى را با هم‌ حل مى‌کنند؛ جنگ را با هم اداره مى‌کنند و کردند؛ خانواده را با هم اداره مى‌کنند و فرزندان را پرورش مى‌دهند؛ اما آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده حتماً حفظ مى‌شود. این، آن نکته‌ى اصلى در الگوسازى اسلامى است. اگر این نکته‌ رعایت نشود، همان ابتذالى که امروز غرب دچار آن است، پیش مى‌آید. اگر این نکته رعایت نشود، زن از پیشتازى در حرکت‌ به سمت ارزشها - که در ایران اسلامى دیده شد - باز خواهد ماند. غربیها مایلند با تمام توان، آن نکته را هم در جایى به نحوى‌ نسبت به هر کسى رسوخ دهند.


| پنج شنبه 91/10/7 | | 8:9 عصر | | هاجر عسگری |

«باید مسائل ارزشی اسلام در جامعه ما احیاء بشود. مثلا مسئله حجاب، یک مسئله ارزشی است. مسئله حجاب،‌ مسئله‌ای است که اگر چه مقدمه‌ای است برای چیزهای بالاتر، اما خود یک مسئله ارزشی است.

ما که روی حجاب این قدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک می‌کند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌های بسیار لغزنده‌ای که سر راهش قرار داده‌اند، نشود.

… به نظر ما، بحث‌هایی که در باب پوشش زن می‌شود،‌ بحث‌های خوبی است که انجام می‌گیرد؛ منتها باید توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینه‌های مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد، اگر متأثر از آن باشد، خراب خواهد شد.

مثلا بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه اینکه من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من می‌گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه ملی ماست؛ هیچ اشکالی هم ندارد؛ هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد. اگر واقعا بنای تحرک و کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری باشد، لباس رسمی زن می‌تواند چادر باشد و – همان طور که عرض کردم – چادر بهترین نوع حجاب است.»

منبع:http://rovatehadis.com


| پنج شنبه 91/9/23 | | 12:37 صبح | | هاجر عسگری |

رهبر معظم انقلاب در جریان سفر خود به استان خراسان شمالی در باره حجاب برخی استقبال کنندگان فرمودند : انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.

 

 

رهبر معظم انقلاب در جریان سفر خود به استان خراسان شمالی درباره حجاب برخی استقبال کنندگان اظهارنظر کردند.

رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان فرمودند:  «خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید.

با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زننده‌اى داشته باشد؛ داشته باشد.

بعضى از همین هائى که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقاى مهمان‌نواز، هم بقیه‌ى آقایان - الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانم هائى بودند که در عرف معمولى به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمانهاست.

او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان که مینمائى هستى؟».  ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.»

 


| پنج شنبه 91/9/23 | | 12:34 صبح | | هاجر عسگری |
بیانات مقام معظم رهبری حداقل

عرصه های فعالیت بانوان از نظر مقام معظم رهبری 

مقام معظم رهبری در بیاناتی ارزشمند، علاوه بر تبیین عرصه های فعالیت بانوان، جایگاه عفاف و حجاب را در این میان تبیین فرمودند که در ذیل تقدیم میشود:

    در اسلام، براى فعّالیت زنان، سه عرصه معیّن شده است. اوّل، عرصه‌ى تکامل و رشد معنوى خودِ زن است. زن و مرد در این بخش، هیچ تفاوتى در میدان رشد وتکامل معنوى ندارند. یعنى مرد مى‌تواند به عالیترین مقامات از لحاظ معنوى برسد؛ زن هم مى‌تواند به بالاترین مقامات از لحاظ معنوى برسد. مرد مى‌تواند به حدّ على‌بن‌ابى‌طالب علیه‌السّلام برسد و زن مى‌تواند به حدّ فاطمه‌ى زهرا سلام‌اللَّه‌علیها برسد.


قرآن کریم، وقتى مى‌خواهد نمونه‌اى براى انسانهاى با ایمان ذکر کند، آن را از میان مردان ذکر نمى‌کند؛ از میان زنان ذکر مى‌کند: «و ضرب اللَّه مثلاً للذین امنواامراة فرعون». خداى متعال در این جا، دو زن را به عنوان دو نمونه از انسانهاى برجسته و مؤمن - نه از زنان برجسته - ذکر مى‌کند. یعنى در صحنه‌ى انسانیت و تکامل معنوى، خداى متعال وقتى مى‌خواهد نمونه‌ى ممتازى بیان کند، سخن از پیامبران ومردان بزرگ و شخصیتهاى علمى و دینى نمى‌کند؛ بلکه سخن از دو زن به میان مى‌آورد که یکى از آن دو زن، زن فرعون است. «أذ قالت رب ابن لى عندک بیتاً فى‌الجنة»؛ زنى درمقام مبارزه با قدرت طاغوتى شوهرش، زنى با استقلال کامل که زیر بار شوهر متجاوز وقدرتمند و فرعون صفت و فرعون نام خود نمى‌رود. عظمت این زن، این جاست که شوهر نمى‌تواند راه گمراهى را بر او تحمیل کند؛ اگرچه آن شوهر، شخصى در حدّ فرعون با آن قدرت و با آن شخصیت باشد. میلیون ها مرد، زیر دست فرعون و محکوم اراده‌ى اویند؛ اما همسر خوداین مرد، در خانه محکوم اراده‌ى او نیست؛ آزاد است، به خدا ایمان مى‌آورد، راه فرعون را ترک مى‌گوید و راه خدا و راه حق را انتخاب مى‌کند. لذا به عنوان یک موجودو یک انسان برجسته، نه فقط از میان زنان، بلکه از میان همه‌ى بنى نوع بشر انتخاب مى‌شود…


پس، درعرصه‌ى اوّل - یعنى عرصه‌ى رشد معنوى و تعالى روحى و نفسانى انسان - میان زن و مردفرقى نیست؛ زن مثل مرد، مرد هم مثل زن هر دو مى‌توانند مدارج عالى معنویّت و قرببه خدا را طى کنند. لذا در قرآن مى‌فرماید: «ان المسلمین والمسلمات و المؤمنین والمؤمنات و القانتین و القانتات و الصّادقین و الصّادقات و الصّابرین و الصّابرات و الخاشعین و الخاشعات و المتصدّقین و المتصدّقات و الصّائمین و الصّائمات والحافظین فروجهم و الحافظات و الذاکرین‌اللَّه کثیراً و الذاکرات». همه جا، مرد وزن در کنار هم قرار دارند. «اعداللَّه لهم مغفرة و اجراً عظیماً». این، صحنه‌ى اولاست که در آن، میان زن و مرد هیچ تفاوتى نیست.


عرصه‌ى دوم، عرصه‌ى فعّالیتهاى اجتماعى است؛ اعم از فعّالیت اقتصادى، فعّالیت سیاسى،فعّالیت اجتماعى به معناى خاص، فعالیت علمى، درس خواندن، درس گفتن، تلاش کردن درراه خدا، مجاهدت کردن و همه‌ى میدان هاى زندگى در صحن جامعه. در این‌جا هم میان مرد و زن در اجازه‌ى فعّالیتهاى متنوّع در همه‌ى میدان ها، هیچ تفاوتى از نظر اسلام نیست. اگر کسى بگوید مرد مى‌تواند درس بخواند، زن نمى‌تواند؛ مرد مى‌تواند درس بگوید، زن نمى‌تواند؛ مرد مى‌تواند فعالیت اقتصادى انجام دهد، زن نمى‌تواند؛ مرد مى‌تواند فعّالیت سیاسى کند، زن نمى‌تواند، منطق اسلام را بیان نکرده و بر خلاف سخن اسلام حرف زده است. از نظر اسلام، در همه‌ى این فعّالیت هاى مربوط به جامعه‌ى بشرى و فعّالیت هاى زندگى، زن و مرد داراى اجازه‌ى مشترک و همسان هستند. البته بعضى از کارها هست که باب زنان نیست؛ چون با ترکیب جسمانى آنها تطبیق نمى‌کند. بعضى ازکارها هم هست که باب مردان نیست؛ چون با وضع اخلاقى و جسمى آنها تطبیق نمى‌کند.این موضوع ربطى به این ندارد که زن مى‌تواند در میدان فعّالیت هاى اجتماعى باشد یانه. تقسیم کار، بر حسب امکانات و شوق و زمینه‌هاى اقتضاى این کار است. اگر زن بخواهد شوق داشته باشد، مى‌تواند فعّالیت هاى گوناگون اجتماعى و آنچه که مربوط به جامعه است، انجام دهد.


البته درعرصه‌ى این فعّالیت ها، اسلام حدودى را معیّن کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او براى فعّالیت نیست؛ مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روى این مسأله حسّاسیت دارد. اسلام معتقد است که مرد و زن باید یک مرزبندى میان خودشان درهمه جا - در خیابان، در اداره، در تجارتخانه - داشته باشند. میان زن و مرد مسلمان،حجاب و مرزى معین شده است. اختلاط و امتزاج زن و مرد، مثل اختلاط و امتزاج مردان با هم و زنان با هم نیست. این را باید رعایت کنند. هم مرد باید رعایت کند و هم زن باید رعایت کند. اگر این حسّاسیتِ اسلام نسبت به روابط و نوع اختلاط مرد و زن رعایت شود، همه‌ى کارهایى که مردان مى‌توانند در عرصه‌ى اجتماعى انجام دهند، زنان هم - اگر قدرت جسمانى و شوق و فرصتش را داشته باشند - مى‌توانند انجام دهند.


براى این‌که آن اختلاطى که قبلاً گفتم، پیش نیاید و حدود اخلاقى حفظ شود، اسلام براى زن حجاب را معیّن کرده است. خودِ این حجاب، یکى از وسایل امنیت است. با حجاب زنِ مسلمان،هم خود زنِ مسلمان امنیت پیدا مى‌کند و هم مردان مسلمان امنیت پیدا مى‌کنند. آنجایى که حجاب را از زنان دور مى‌کنند، آن جایى که زن را به عریانى و برهنگى نزدیک مى‌کنند، در درجه‌ى اوّل، امنیت از خود زن و در درجه‌ى بعد، از مردان و جوانان گرفته خواهد شد. براى این‌که محیط سالم و داراى امنیت باشد؛ زن بتواند کار خود رادر جامعه انجام دهد، مرد هم بتواند مسؤولیت هاى خود را انجام دهد، اسلام حجاب رامعیّن کرده است که این حجاب، یکى از آن احکام برجسته‌ى اسلام است و یکى از فوایدش همین است که گفتم. فواید فراوان دیگرى هم دارد که در بخش بعد، اگر به یادم آمد وفرصت شد، اشاره‌اى خواهم کرد.


پس، درعرصه‌ى دوم - که عرصه‌ى فعّالیت هاى اجتماعى و سیاسى و علمى و فعّالیت هاى گوناگوناست - زنِ مسلمان مثل مردِ مسلمان حق دارد آنچه را که اقتضاى زمان است، آن خلأیى را که احساس مى‌کند، آن وظیفه‌اى را که بر دوش خود حس مى‌کند، انجام دهد. چنانچه دخترى مثلاً مایل است پزشک شود، یا فعالیت اقتصادى کند، یا در رشته‌هاى علمى کارکند، یا در دانشگاه تدریس کند، یا در کارهاى سیاسى وارد شود، یا روزنامه‌نگار شود،براى او میدانها باز است. به شرط رعایت عفّت و عفاف و عدم اختلاط و امتزاج زن ومرد، در جامعه‌ى اسلامى میدان براى زن و مرد باز است. شاهد بر این معنا، همه‌ى آثار اسلامى است که در این زمینه‌ها وجود دارد و همه‌ى تکالیف اسلامى است که زن ومرد را به طور یکسان، از مسؤولیت اجتماعى برخوردار مى‌کند. این‌که مى‌فرماید: «مناصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم»، مخصوص مردان نیست؛ زنان هم باید به امورمسلمانان و جامعه‌ى اسلامى و امور جهان اسلام و همه‌ى مسائلى که در دنیا مى‌گذرد ، احساس مسؤلیت کنند و اهتمام نمایند؛ چون وظیفه‌ى اسلامى است.


بر اساس آیه‌ى شریفه‌ى سوره‌ى احزابْ فرق نمى‌کند؛ چه اسلام، چه ایمان، چه قنوت، چه خشوع،چه تصدّق، چه صوم، چه صبر و استقامت، چه حفظ ناموس، چه ذکر خدا، زن و مرد در این بخشها یکسانند. فعّالیت زنان در عرصه‌ى اجتماع، فعّالیتى کاملاً مباح و روا ومطلوب و مُجاز است که با حفظ حدود اسلامى، این ها را انجام دهند و نیمى از نیروى فعّال جامعه را به جامعه تقدیم کنند. آن وقتى که در جامعه، هم مرد تحصیل مى‌کند وهم زن، جمعیت تحصیل کرده، دو برابر آن زمانى است که فقط مردان تحصیل مى‌کنند. آن وقتى که زنان در جامعه تدریس مى‌کنند، معلّم در جامعه دو برابر تعداد آن وقتى است که فقط مردان تدریس مى‌کنند. در فعّالیت سازندگى، در فعالیت اقتصادى، در طرّاحى وفکر کردن و براى امور کشور و یک شهر و یک روستا و یک مجموعه و امور شخصى خانواده مطالعه کردن، میان زن و مرد تفاوتى نیست. همه مسؤولند و همه باید انجام دهند.


دختران مسلمان و زنان مؤمن! این را هم بگویم: اروپایى که امروز ادّعا مى‌کند زن در آن‌جا آزاد است، تا نیم قرن پیش به زن اجازه نمى‌داد که در مال شخصى خودش تصرّف کند!یعنى مثلاً یک زن اروپایى یا امریکایى، تا پنجاه، شصت سال قبل از این، اگرمیلیون ها ثروت داشت، خودش حق نداشت که از این ثروت، به میل و اراده‌ى خودش استفادهکند؛ باید در اختیار شوهر یا پدر و یا برادرش مى‌گذاشت و آنها هم به میل خودشان ازثروت آن خانم - یا براى او و یا براى خودشان - استفاده مى‌کردند! در اسلام، اینطور نیست. در اسلام، زن مالک ثروت خود است. شوهرش راضى باشد، یا راضى نباشد؛ پدرش راضى باشد، یا راضى نباشد - فرقى نمى‌کند - او مى‌تواند ثروت و مال و اندوخته‌ى خود را مصرف کند و ربطى به کس دیگرى ندارد. نظر اسلام، این است. در حمایت از استقلال اقتصادى زنان، دنیا سیزده قرن است که از اسلام عقب است. اسلام این را سیزده قرن قبل گفته است؛ ولى در اروپا تازه چهل، پنجاه سال و در بعضى از کشورها کمتر از این مدّت است که تازه شروع کرده‌اند به زن اجازه دهند که در مال و ملک خود، دخل و تصرّف کند! اسلام، از این جهت هم جلو است.


بخش سوم- که آن هم بسیار مهم است - بخش خانواده است. به نقش زن در اعتلاى معنوى اشاره کردیم و حکم اسلامىِ هر نوع فعالیت اجتماعى را گفتیم؛ اما در این بخش، نقش زن درخانواده را مطرح مى‌کنیم؛ یعنى زن بعنوان یک همسر یا یک مادر. این‌جا واقعاً احکاماسلام به قدرى درخشان و افتخارآمیز است که انسان وقتى احکام اسلام را مشاهده مى‌کند، احساس اعتزاز مى‌نماید.


زن به عنوانی ک زوجه و یک همسر، در مراحل مختلف مورد توجّه و عنایت ویژه‌ى اسلامى قرار دارد.در درجه‌ى اوّل، مسأله‌ى انتخاب همسر است. به نظر اسلام، زن در انتخاب همسر آزاداست و هیچ کس نمى‌تواند در مورد انتخاب همسر، بر هیچ زنى چیزى را تحمیل کند. یعنى حتى برادران زن، پدرِ زن - خویشاوندان دورتر که جاى خود دارند - اگر بخواهند بر اوتحمیل کنند که تو حتماً باید با شخص مورد نظر ازدواج کنى، نمى‌توانند و چنین حقّى را ندارند. این، نظر اسلام است…


از جمله وظایفى که برعهده‌ى زنان در داخل خانه و خانواده است، مسأله‌ى تربیت فرزند است.زنانى که به خاطر فعّالیتهاى خارج از خانواده، از آوردن فرزند استنکاف مى‌کنند،برخلاف طبیعت بشرى و زنانه‌ى خود اقدام مى‌کنند. خداوند به این راضى نیست. کسانى که فرزند و تربیت فرزند و شیردادن به بچه و در آغوش مهر و عطوفت بزرگ کردن فرزندرا براى کارهایى که خیلى متوقّفِ به وجود آنها هم نیست، رها مى‌کنند، دچار اشتباه شده‌اند. بهترین روش تربیت فرزند انسان، این است که در آغوش مادر و با استفاده ازمهر و محبّت او پرورش پیدا کند. زنانى که فرزند خود را از چنین موهبت الهى محروم مى‌کنند، اشتباه مى‌کنند؛ هم به ضرر فرزندشان، هم به ضرر خودشان و هم به ضرر جامعه اقدام کرده‌اند. اسلام، این را اجازه نمى‌دهد. یکى از وظایف مهم زن، عبارت از این است که فرزند را با عواطف، با تربیت صحیح، با دل دادن و رعایت و دقّت، آن چنان باربیاورد که این موجود انسانى - چه دختر و چه پسر - وقتى که بزرگ شد، از لحاظ روحى،یک انسان سالم، بدون عقده، بدون گرفتارى، بدون احساس ذلّت و بدون بدبختی ها وفلاکت ها و بلایایى که امروز نسلهاى جوان و نوجوان غربى در اروپا و امریکا به آن گرفتارند، بار آمده باشد…


در واقع،خانواده را هم زن به وجود مى‌آورد و اداره مى‌کند؛ این را بدانید. آن عنصر اصلىِ تشکیل خانواده، زن است، نه مرد. بدون مرد، ممکن است خانواده‌اى باشد. یعنى اگر فرض کنیم در خانواده‌اى، مرد خانواده حضور نداشته باشد، یا از دنیا رفته باشد، زن خانواده اگر عاقل و با تدبیر و خانه‌دار باشد، خانواده را حفظ مى‌کند؛ اما اگر زن از خانواده‌اى گرفته شد، مرد نمى‌تواند خانواده را حفظ کند. بنابراین، خانواده را زن حفظ مى‌کند.

علّت این‌که اسلام این قدر به نقش زن در داخل خانواده اهمیت مى‌دهد، همین است که زن اگر به خانواده پایبند شد، علاقه نشان داد، به تربیت فرزند اهمیت داد، به بچه‌هاى خود رسید، آنها را شیر داد، آنها را در آغوش خود بزرگ کرد، براى آن ها آذوقه‌هاى فرهنگى- قصص، احکام، حکایت هاى قرآنى، ماجراهاى آموزنده - فراهم کرد و در هر فرصتى به فرزندان خود مثل غذاى جسمانى چشانید، نسلها در آن جامعه، بالنده و رشید خواهند شد.این، هنر زن است و منافاتى هم با درس خواندن و درس گفتن و کار کردن و ورود در سیاست و امثال اینها ندارد.


در صدراسلام، زن در میدان جنگ، علاوه بر بستن زخم مجروحان - که این کار بیشتر بر عهده‌ى زنان بود - حتّى گاهى با نقاب، در میدان جنگ و رزم هاى دشوار آن روز، شمشیر هم مى‌زد! درعین‌حال در داخل خانه، فرزندان خود را هم در آغوش مى‌گرفت، تربیت اسلامى هم مى‌کرد،حجاب خود را هم حفظ مى‌کرد؛ چون اینها منافاتى با هم ندارد. اگر کسى درست توجّه کند، خواهد دید که منافاتى ندارد. بعضى افراط مى‌کنند، بعضى تفریط مى‌کنند. بعضى مى‌گویند چون فعّالیت اجتماعى اجازه نمى‌دهد به خانه و شوهر و فرزند برسیم، پس فعّالیت اجتماعى نباید بکنیم. بعضى مى‌گویند چون خانه و شوهر و فرزند، اجازه نمى‌دهدفعّالیت اجتماعى بکنیم، پس شوهر و فرزند را باید رها کنیم. هر دو غلط است. نه اینرا به خاطر آن، نه آن را به‌خاطر این، نباید از دست داد.

بیانات در اجتماع زنان خوزستان/1375/12/20

منبعhttp://hijab-isf.ir/fa-ir

| پنج شنبه 91/9/23 | | 12:30 صبح | | هاجر عسگری |
   1   2      >
درباره وب


دانشجوی کارشناسی ارشدمشاوره
کلام شهیدان

سایر امکانات



بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 80488