سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجاب گوهر در صدف
پیامک های حجاب


در سالی که پشت سرگذاشتیم عفاف و حجاب در بخش‌هایی مورد غفلت واقع شد و نتوانست توقعات را در حدی که انتظار می‌رفت برآورده کند در حالیکه حجاب زن مسلمان ایرانی می‌تواند سپری در مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان باشد.
 
سال 91 با همه فراز و نشیب‌هایش سپری شد و یکی از مواردی که انتظار می‌رفت در سال گذشته بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد بحث عفاف و حجاب در جامعه بود که متأسفانه نتوانست انتظارات را برآورده کند.

در جامعه ایرانی همواره اسلامی بودن به عنوان یک افتخار مطرح می‌شود اما حجاب و عفاف زن و مردم مسلمان ایرانی در جامعه کنونی تا چه حد برازنده یک جامعه مسلمان است؟!

حجاب همواره به عنوان یکی از ارکان سلامت جامعه به شمار می‌رود چراکه از بسیاری از مفاسد اخلاقی و ناهنجاری‌های اجتماعی را می‌تواند کاهش دهد و نظرات را به موضوعاتی که در راستای رشد و پیشرفت جامعه است معطوف سازد.

عفت شریعتی مشاور وزیر ارشاد و مدیرکل امور بانوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از متولیان ترویج عفاف و حجاب و حوزه‌ای که با در دست داشتن رسانه‌های تأثیرگذاری مانند سینما و تلویزیون می‌تواند نقش تأثیرگذاری در این مهم داشته باشد در گفت و گو با فارس گفت: در زمینه کارهای عفاف و حجاب استمداد تمام دستگاه‌ها را می‌طلبیم و اگر بخواهیم وضعیت پوشش ساماندهی پیدا کند بدون همکاری اصناف امکان پذیر نیست.

شریعتی تأکید کرد: بازیگران و هنرمندان ما باید سعی کنند که با حفظ کرامت انسانی شأن زن مسلمان را رعایت کنند و با انتخاب پوشش‌های منطبق با فرهنگ و اسلام، الگویی پسندیده برای بانوان جامعه ما باشند.

وی با انتقاد از رویکرد برخی تولیدات صداو سیما افزود: نقد مسئولین باید منصفانه باشد و لبه تیز انتقادها باعث نشود که کارهای خوبی هم که در این حوزه صورت گرفته است نادیده گرفته شود.

اگر نگاه تیزبینانه به موضوع حجاب داشته باشیم متوجه می‌شویم که در سال‌های اخیر دشمنان کشورمان سعی کرده‌اند با تغییر راهبردهای خود تهاجم فرهنگی را در سرلوحه نقشه‌های شوم خود قرار دهند و از این طریق نیات خود را عملی کنند در همین رابطه رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: دشمنان به دنبال دور کردن زنان از حجاب هستند چرا که حجاب برایشان خطرناک است.

یکی از اقداماتی که در سال گذشته به منظور گسترش حجاب در کشور انجام شد برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بود که با وجود برخی کاستی‌ها اقدام خوبی بود که در سال گذشته انجام شد،حمید قبادی دبیر دومین جشنواره مد و لباس فجر گفت : نکته ظریف و مهم اینجاست که نیازهای جوانان و جامعه باید از مسیر درست پاسخ داده شود،ما سالها تلاش کردیم مسیر فرهنگی کشور از تهاجم فرهنگ غربی مصون بماند اما در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای مختصری در این زمینه صورت گرفته است و کارها به صورت انسجام یافته و هدفمند نبوده است.

یکی دیگر از مسائلی که انتظار می‌رود در سال حماسه اقتصادی مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد تولید چادر مشکی به عنوان یکی از خوراک‌های فرهنگی جامعه است که تا کنون کشور ما نتوانسته است در این زمینه تولید داخلی داشته باشد و با اینکه بیشترین میزان استفاده از چادر مشکی را کشور ما دارد اما تولید این محصول در کشور وجود ندارد لاله افتخاری سخنگوی کمیسیون زنان با انتقاد از وضعیت تولید پارچه در داخل کشور به فارس گفت: رونق کارخانه نساجی در داخل کشور و تهیه پارچه‌هایی که بتواند نیاز تولیدکنندگان داخلی پوشاک و لباس کشور را تأمین کند از مواردی است که باید مورد توجه وزارت صنعت قرار گیرد.

وی ادامه داد: با وجود میزان استفاده جامعه ما از چادر مشکی متأسفانه هنوز در داخل کشور تولیدات قابل قبولی نداریم و این امر باید در اولویت‌ها قرار گیرد و دولت نیز باید با در نظر گرفتن یارانه‌هایی زمینه تولید چادر مشکی در کشور را فراهم کند.

اما نکته جالب توجه دیگر این است که هنوز آمار قابل قبولی در خصوص اینکه چند درصد از افراد جامعه با حجاب هستند در دست نیست تا بتوان بر مبنای آن سیاستگذاری کرد و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرد. مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان در خصوص اینکه چند درصد از افراد جامعه با حجاب هستند گفت: اقدامات زیادی برای گسترش و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به تشکیل شبکه خوشه‌ای عفاف و حجاب اشاره کرد که هم اکنون 520 هزار نفر عضو دارد و به صورت خوشه‌ای مورد آموزش قرار می‌گیرند.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی پژوهشکده عفاف و حجاب در مرداد ماه سال 89 ادامه داد: وظیفه این پژوهشکده شبکه‌سازی نخبگان و ایده‌پردازان در زمینه عفاف و ‌حجاب است که بالای 1500 نفر از مروجین فرهنگ عفاف و حجاب را ساماندهی کرده است و در تالارهای گفتمانی که تشکیل می‌شود به بررسی راهکارها و تبیین شرایط موجود می‌پردازند.

رئیس بسیج جامعه زنان در خصوص شرایط کنونی عفاف و حجاب در جامعه گفت: هم اکنون با توجه به هجمه‌هایی که از سوی دشمن انجام می‌شود وضعیت حجاب در جامعه ما وضعیت خوبی است اما برای بررسی دقیق‌تر و وضعیت عفاف و حجاب در جامعه یک کار تحقیقاتی و پژوهشی آغاز شده است که به صورت واضح‌تری شرایط موجود را تبیین می‌کند.

اصلانی ادامه داد: این کار پژوهشی وضعیت حجاب را به صورت درصدی نشان می‌دهد و با همکاری سازمان تحقیقات بسیج انجام می شود.

وی ادامه داد: این کار تقریباً سه ماه است که آغاز شده است و تا دو ماه ابتدایی سال 92 منتشر می‌شود.

با توجه به اینکه هم اکنون در ماه آغازین سال 92 قرار داریم امیدواریم تا نتایج این پژوهش در موعد مقرر منتشر و در اختیار نهادها و دستگاه‌های متولی قرار گیرد تا بر مبنای آن خلأهای موجود در حوزه عفاف و حجاب شناسایی شود و شاهد باشیم که این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها لحاظ شود./p

| شنبه 92/2/28 | | 6:53 عصر | | هاجر عسگری |
درباره وب


دانشجوی کارشناسی ارشدمشاوره
کلام شهیدان

سایر امکانات



بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 80537